Vi är försiktigt optimistiska gällande Finferries kraftverk
21.8.2025

Finferries strävar efter energisjälvförsörjning på Skärgårdsvägens färjleder. Bolaget planerar vind- och solkraftverk i Kittuis, Pärnäs och Lillmälö. Hittills har bolaget främst informerat om sina avsikter.
"Utifrån den information vi har just nu är vi försiktigt optimistiska gällande rederiets planer. Elektrifieringen av färjetrafiken stöder i hög grad Pargas gröna omställning och målet om koldioxidneutralitet. Att förbättra självförsörjningen inom elproduktionen, särskilt om man samtidigt kan säkerställa fungerande datakommunikation vid strömavbrott, är också en säkerhetsfråga i skärgården", konstaterar ordförande för Samlingspartiet i Pargas och vice ordförande i skärgårdsnämnden Maija Elenius.
Samlingspartiet i Pargas förstår att man naturligtvis också kan vara kritiskt inställd till Finferries planer.
”Vi förstår kritiken, eftersom vindkraft väcker starka känslor både för och emot. Inget konkret har ännu gjorts för projekten, förutom rederiets vision, så därför lönar det sig att vänta på mera konkretion innan man tar ställning. Rederiets vision är ändå rätt bra”, säger Samlingspartiets stadsfullmäktigeledamot i Pargas och medlemmen i stadsutvecklingsnämnden Tuulikki Wahe-Rohrbach.
Målet är utsläppsfrihet
Rederiets verkställande direktör Håkan Fagerström berättar att Finferries har som mål att färjetrafiken ska vara 95 procent utsläppsfri år 2035.
”Vindkraftverken skulle placeras nära färjlägena och vara under 50 meter höga. De skulle vara jämförbara i storlek med elnätets master eller de vindkraftverk som används på lantgårdar. Varje vindkraftverk skulle ha ett batterilager på cirka 2 MWh och solpaneler.”
Enligt Fagerström skulle kraftverken också stöda elförsörjningen på öarna vid störningar.
”Till exempel i Houtskär har elnätet alldeles för liten kapacitet för våra behov, eftersom vi endast får omkring en tredjedel av den el som behövs för att ladda landsvägsfärjan Stella i Kittuis. Jag tror att våra planer och projekt skulle sätta press på elnätsbolaget Caruna att förbättra elnätet i skärgården.”
Kritiska röster vid diskussionstillfället
Finferries ordnade den 19 augusti ett öppet informations- och diskussionstillfälle i Pargas stadshus. Den lilla publiken var huvudsakligen kritisk till bolagets planer. Bland annat planerna för Kittuis väckte oro.
I publiken hänvisades det också till Pargas stads vindkraftsutredning från år 2013. Utredningen ger en omfattande översikt över vilka områden i Pargas som kunde lämpa sig för vindkraftsproduktion. Utredningen är inte juridiskt bindande och räcker inte i sig för att visa områdets lämplighet för vindkraftsbygge.
Fagerström konstaterade under tillfället att han förstår att bolagets visioner kan väcka oro.
”Vi tror på den gröna omställningens positiva effekter på det lokala klimatet och naturen. Vi vill vara öppna och göra något gott för skärgården. Detta är just det, tycker vi. Det kan förstås hända att våra planer misslyckas. Det vore sorgligt. Vi lovar ändå att fatta beslut och göra val som lugnar skärgårdens invånare.”
Samlingspartiets representant i Pargas och medlemmen i bildningsnämndens finskspråkiga sektion Mikko Toriseva, var efter tillfället ganska fundersam.
”Syftet med tillfället var att lyssna i ett tidigt skede, men det övergick i kritik: deltagarna ansåg att tillfället kom för tidigt och att informationsunderlaget var otillräckligt, även om jag personligen tycker det var fint att Finferries öppnade upp redan nu.”
Genomförandet måste ske skickligt
Pargas stadsfullmäktiges andra vice ordförande, Samlingspartiets Aaro Söderlund, bor i Houtskär och ser positiva aspekter i Finferries planer, men efterlyser skickliga lösningar från rederiets sida.
”Skärgårdens och särskilt Houtskärs elförsörjningssäkerhet är oroande, eftersom den tydligen inte klarar av undantagsförhållanden. Till exempel i november i fjol ledde ett strömavbrott på ett dygn till att skärgårdsbor redan efter fyra timmar hamnade i datamörker, då mobilmasterna delvis stängdes av. Hur ringer man då efter ambulans eller brandkår? I det här avseendet är Finferries idé att lägga till produktionspunkter i skärgårdens elnät välkommen. Projektet måste bara genomföras skickligt, så att lokalbefolkningen inte blir upprörd över förändringar i utsikten från den egna gården.”
Samlingspartiets stadsfullmäktigeledamot i Pargas, Kristian Nyström, är inne på samma linje som Söderlund.
”Vind- och solkraft förstör inte landskapet, de bygger framtiden. Skärgårdens distributionsnät är svagt, men med hjälp av batterilager kan man stöda lokal elöverföring och säkerställa att trafiken fungerar även vid störningar. Och varför skulle detta inte också kunna möjliggöra tillverkande företagsverksamhet?”