Olemme varovaisen optimistisia Finferriesin voimaloiden suhteen
21.8.2025
Läs artikeln på svenska nedan

Finferries tähtää energian omavaraisuuteen Saaristotien lauttareiteillä. Yhtiö kaavailee tuuli- ja aurinkopaneelivoimaloita Kittuisiin, Pärnäisiin sekä Lillmälöön. Toistaiseksi yhtiö on lähinnä tiedottanut aikeistaan.
”Tämänhetkisten tietojen perusteella olemme varovaisen optimistisia varustamon suunnitelmien suhteen. Lauttaliikenteen sähköistäminen tukee Paraisten vihreää siirtymää ja hiilineutraaliustavoitetta merkittävästi. Sähköntuotannon omavaraisuuden parantaminen, jos samalla voidaan varmistaa tietoliikenneyhteyksien toimivuutta sähkökatkojen aikana, on saaristossa myös turvallisuuskysymys”, toteaa Paraisten Kokoomuksen puheenjohtaja, saaristolautakunnan varapuheenjohtaja Maija Elenius.
Paraisten Kokoomuksessa ymmärretään toki, että hankkeeseen voi suhtautua myös kriittisesti.
”Ymmärrämme kritiikin, sillä tuulivoima herättää voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan. Mitään konkreettista, varustamon vision lisäksi, ei ole hankkeen eteen vielä tehty. Kannattaa siis odottaa tarkempia askelmerkkejä ennen kuin ottaa asiaan tarkempaa kantaa. Varustamon visio on kuitenkin varsin hyvä”, sanoo Paraisten Kokoomuksen kaupunginvaltuutettu, kaupunkikehityslautakunnan jäsen Tuulikki Wahe-Rohrbach.
Tavoitteena päästöttömyys
Varustamon toimitusjohtaja Håkan Fagerström kertoo, että Finferriesin tavoitteena on, että lauttaliikenne olisi 95-prosenttisesti päästötöntä vuoteen 2035 mennessä.
”Tuulivoimalat sijoitettaisiin lauttapaikkojen läheisyyteen, ja ne olisivat alle 50 metriä korkeita. Ne olisivat kooltaan verrattavissa sähkön kantaverkon ristimastoihin tai maatiloilla käytettäviin tuulivoimaloihin. Jokaisen tuulivoimalan yhteyteen tulisi noin 2 MWh:n akusto sekä aurinkopaneeleita.”
Fagerströmin mukaan voimalat tukisivat myös saarten sähkönsaantia ongelmatilanteissa.
”Esimerkiksi Houtskarin verkko on jo nyt aivan liian heikko tarpeisiimme, koska saamme verkosta vain noin kolmanneksen siitä, mitä tarvitsemme maantielautta Stellan lataamiseen Kittuisissa. Uskon, että suunnitelmamme ja hankkeemme muodostaisivat painetta sähköverkkoyhtiö Carunaa kohtaan saariston sähköverkon parantamiseksi.”
Kriittisyyttä keskustelutilaisuudessa
Finferries järjesti 19.8. avoimen informaatio- ja keskustelutilaisuuden Paraisten kaupungintalolla. Vähälukuinen yleisö suhtautui pääosin kriittisesti yhtiön suunnitelmiin. Muun muassa Kittuisin suunnitelmat herättivät huolta.
Paraisten yleisötilaisuudessa viitattiin myös kaupungin tuulivoimaselvitykseen vuodelta 2013, joka tarjoaa kattavan tarkastelun siitä, mitkä alueet Paraisilla voisivat soveltua tuulivoiman tuotantoon. Selvitys ei ole juridisesti sitova eikä sellaisenaan riitä osoittamaan alueen soveltuvuutta tuulivoimarakentamiseen.
Fagerström totesi tilaisuudessa ymmärtävänsä, että yhtiön visiot voivat herättää huolia.
”Uskomme vihreän siirtymän myönteisiin vaikutuksiin paikallisilmastoon ja luontoon. Haluamme olla avoimia ja tehdä jotakin hyvää saariston hyväksi. Tämä on mielestämme juuri sitä. Voi toki olla, että suunnitelmamme menevät mönkään. Se olisi surullista. Lupaamme kuitenkin tehdä ratkaisuja ja valintoja, jotka rauhoittavat saariston asukkaita.”
Paraisten Kokoomuksen sivistyslautakunnan suomenkielisen jaoston jäsen Mikko Toriseva oli varsin mietteliäs tilaisuuden jälkeen.
”Tilaisuuden tarkoitus oli kuulla huolia varhaisessa vaiheessa, mutta se kääntyi kritiikiksi: osallistujat arvostelivat tilaisuutta liian aikaiseksi ja tietopohjaltaan riittämättömäksi – vaikka omasta mielestäni oli hienoa, että Finferries avasi asiaa jo tässä vaiheessa.”
Toteutus pitää tehdä taitavasti
Paraisten kaupunginvaltuuston toinen varapuheenjohtaja, Paraisten Kokoomuksen Aaro Söderlund, asuu Houtskarissa ja näkee Finferriesin suunnitelmissa hyviä puolia, mutta peräänkuuluttaa varustamolta taitavia ratkaisuja.
”Saariston ja erityisesti Houtskarin sähköhuoltovarmuus on huolestuttavalla tolalla, koska se ei näköjään kestä poikkeusoloja. Esimerkiksi viime marraskuussa vuorokauden mittainen sähkökatkos jätti jo neljän tunnin jälkeen saaristolaisia datapimentoon, kun puhelinmastot paikoitellen sammuivat. Miten silloin kutsut ambulanssin tai palokunnan? Tässä mielessä Finferriesin idea lisätä saariston sähköpalveluverkkoon tuotantopisteitä on tervetullut. Se pitää vain toteuttaa taitavasti, jotta paikalliset eivät hermostu etupihansa luonnonmaiseman muutoksesta.”
Paraisten Kokoomuksen kaupunginvaltuutettu Kristian Nyström on samoilla linjoilla Söderlundin kanssa.
”Tuuli- ja aurinkovoima eivät riko maisemaa, ne päinvastoin rakentavat tulevaisuutta. Saariston jakeluverkko on heikko, mutta akustojen avulla voidaan tukea paikallista sähkönsiirtoa ja varmistaa liikenteen toimivuus myös häiriötilanteissa. Miksei tämä voisi myös mahdollistaa valmistavaa yritystoimintaa.”