Sillanrakentaja muutokseen / Vi bygger bro till förändring

27.5.2022

(Bakom paragraferna, PK, dead line 20.5.2022)

Paraisten Kokoomuksen kuntavaaliteemana oli ”Sillanrakentaja muutokseen”. Tavoittelimme uudenlaista yhteistyötä ja konsensusta päättäjien kesken. Ilokseni olen voinut todeta, että politiikoilta on löytynyt kykyä ja halua työstää asioita kaupungin parhaaksi. Kiitos yhteistyöhakuisuudesta kuuluu etenkin valtuuston ja hallituksen puheenjohtajille, jotka ovat käyttäneet paljon energiaansa saadakseen puolueet toimimaan tiiminä ja luottamuksellisen ilmapiirin kasvamaan. Hyvä johtajuus näkyy ja välittyy koko luottamushenkilötyöskentelyyn.

Uusilla luottamushenkilöillä on edessään valtavia muutoksia. Suurin konkreettinen muutos on sosiaali- ja terveydenhuollon siirtyminen ensi vuoden alussa hyvinvointialueen vastattavaksi. On erittäin hienoa, että saimme aluevaltuustoon Paraisilta neljä aluevaltuutettua (kaksi RKP ja kaksi Vas), näin edustuksemme on huomattavasti suurempaa mitä väkilukumme suhteutus toisi paikkoja. Hyvinvointialueet ovat nyt järjestäytyneet ja luottamushenkilöt valittu tehtäviinsä - monien neuvotteluiden tuloksena on ”sopu” saatu aikaan. Paljon keskustelua on aiheutunut Sote-aluejaosta. Alueita on kaikkiaan kahdeksan, joista Parainen, Kemiönsaari ja Åbo muodostavat Turunmaa alueen. Uusilla sote-alueilla on tällä hetkellä yhteensä 57 terveysasemaa. Tuleva palvelustrategia ja palveluverkko tulevat aikanaan määrittelemään konkreettisesti, mitä palveluja meillä Paraisilla ja laajasti Turunmaalla on ja missä ne sijaitsevat. Tsemppiä meidän edustajillemme puolustaessanne meidän palveluitamme.

Tomas Björkroth käsitteli kattavasti edellisessä Bakom paragraferna- kolumnissaan kaupungin organisaation muutostarvetta Soten jälkeen, 1.1.2023 alkaen ja sen tämänhetkistä käsittelyvaihetta. Kokoomus on alusta alkaen ollut sitä mieltä, että kaupungin toimintojen kutistumisen noin 60 % tulee näkyä uudessa organisaatiossa, niin virkamies- kuin luottamushenkilötasolla.

Kaupungin poliittisten ryhmien yksimielisen yhteistyön tuloksena kaupunginhallitus on vahvistanut, että kaupungin toiminnot jaetaan kolmeen sektoriin/alueeseen: sivistys, elinvoima/hyvinvointi sekä hallinto/tukitoiminnot. Järjestetäänkö luottamushenkilöorganisaatio perinteisen lautakunta- vai valiokuntamallin pohjalta, on työn ja selvityksen alla. Organisaatiotyöryhmä on pohdinnoissaan kuullut Sipoon ja Kempeleen kuntajohtajien alustuksen heidän kunnissaan usean vaalikauden käytössä olleesta valiokuntamallista. Kumpikaan näistä kunnista ei ole kuntavaalien jälkeen palannut perinteiseen lautakuntamalliin ja puolueet suurimmasta pienimpään kummassakin kunnassa ovat olleet tyytyväisiä valiokuntamalliin. Pääsääntöisesti valiokunnan jäsenet muodostuvat valtuutetuista ja varavaltuutetuista, mutta hallintosäännössä voidaan tästäkin tehdä tarvittavia kevennyksiä.

Kaupunkimme organisaatiomuutos on suuri niin luottamushenkilöpuolella kuin myös valmistelevien virkamiestenkin osalta. Kun sektorien vastuujohtajia nimetään, tulee tarkoin miettiä, millaista pätevyyttä, tiedon, taidon ja osaamisen yhdistelmää tehtävän hoito edellyttää, unohtamatta johtamisosaamisen tärkeyttä. Organisaatiotyöryhmä on edellyttänyt avointa keskustelua nykyorganisaatiossa muutoksesta. Nyt on viimeistään esihenkilöiden otettava käyttöön hyvän johtajuuden opit omien joukkojen
mielenkiinnon säilymisessä asian fokuksessa/ytimessä.

Rakennetaan yhdessä siltoja Paraisilla.

Markku Orell

kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtaja

...............................................................................................................

Samlingspartiet i Pargas hade ”Vi bygger bro till förändring” som tema i kommunalvalet. Vi var ute efter en ny sorts samarbete och samråd beslutsfattare emellan. Till min glädje har jag har lagt märke till att politikerna kan och vill bearbeta ärenden för stadens bästa. Vi får tacka först och främst vår fullmäktige- och styrelseordförande för att samarbete är en målsättning, de har använt mycket energi för att få partierna att jobba tillsammans som ett team och i en atmosfär av förtroende. Gott ledarskap syns och det påverkar arbetet alla förtroendevalda emellan.

De nya förtroendevalda kommer att mötas av stora förändringar. Den största konkreta förändringen är att social- och hälsovården flyttas till välfärdsområdet vi årsskiftet. Det är jättefint att vi fick fyra fullmäktigeledamöter till välfärdsområdet från Pargas (två från SFP och två från Vänstern) således är vår representation klart större än vad stadens invånarantal skulle ge fog till. Välfärdsområdena har organiserat sig och förtroendevalda har valts till sina nya uppgifter – de otaliga förhandlingarna har lett till resultat. Mycket har diskuterats om hur välfärdsområdet skulle delas i mindre områden. Vi har åtta områden och Åboland utgörs av Pargas, Kimitoön och den svenskspråkiga befolkningen i Åbo. Det finns totalt 57 hälsocentraler i de nya social- och hälsovårdsområden för tillfället. Den välfärdsstrategi och servicenät som ny är under arbete kommer att påverka vilka tjänster vi kommer att ha inom Pargas och inom Åboland och hur servicenätet kommer att se ut i framtiden. Vi håller tummarna för våra representanter när de kämpar för våra tjänster.

Tomas Björkroth redogjorde i bred omfattning i förra veckans kolumn ”Bakom paragraferna” om stadens organisation och behovet av att förnya den efter social- och hälsovårdsreformen samt hur långt man har kommit i diskussionerna. Samlingspartiet har från början ansett att det att det faktum att stadens verksamhet minskar med nästan 60 %, måste reflekteras i så väl tjänstemannakåren som i hur de förtroendevaldas organisation konstitueras.

Stadsstyrelsen har fattat beslut över stadens framtida organisation efter att ett enhetligt resultat nåddes i diskussionerna mellan de politiska grupperna i staden: verksamheten delas i tre sektorer/områden – bildning, livskraft/välfärd och förvaltning/stödfunktioner. Ny bearbetas vidare den framtida förtroendeorganisationen, diskussionerna gäller frågan om den skall den organiseras traditionellt enligt nämndmodellen eller enligt utskottsmodellen. Organisationsarbetsgruppen har hört både Sibbos och Kempeles kommundirektörernas föredrag om deras respektive utskottsmodeller. Båda kommunerna har efter kommunalvalet fortsatt med sina nya förvaltningsmodeller och partierna från den minsta till den största har varit nöjda med hur man har förnyat förtroendeorganisationen i dessa kommuner. Huvudregeln är att medlemmarna i utskotten är fullmäktigeledamöter eller deras ersättare, men lättnader från regeln kan ingå i förvaltningsstadgan enligt behov.

Organisationsförändringen är omfattande både för förtroendevalda och för tjänstemän som bereder beslut. Då tjänsterna för ansvariga tjänstemän för olika sektorer skall fyllas, är det ytterst viktigt att reda ut och konstatera vilken behörighet, vilket kunnande och vilka kvalifikationer som tjänstens åtaganden förutsätter utan att glömma bort ledarskapets vikt. Arbetsgruppen har förutsatt en öppen diskussion om förändringen inom den nuvarande organisationen. Nu är det ytterst viktigt att alla förmän utnyttjar all lärdom om gott ledarskap för att hålla fokus på arbetet och målsättningarna.

Vi skall bygga broar tillsammans i Pargas.

Markku Orell

stadsstyrelsens 2. viceordförande