Paraisten kaupunginvaltuuston budjettikokouksen puhe 7.12.2021

14.12.2021

Paraisten kaupunginvaltuuston budjettikokouksessa 7.12.2021 Kokoomuksen ryhmänjohtaja Petri Abrahamsson kiittää ensimmäisenä kaupungin veronmaksajia, yrittäjiä ja asukkaita! Kiitoksia annetaan myös moneen muuhunkin suuntaan unohtamatta sosiaali- ja terveydenhoidon henkilökuntaa, jotka ovat pandemian keskellä ovat tehneet tärkeää ja upeaa työtä kaupunkilaisten eteen. Myös koulutoimen henkilökunta nostetaan esille.

Petri myös nostaa esille Paraisen urheilukaupunkina, koska urheiluseurojen ja niissä toimivien vapaaehtoisten merkitys asukkaille on suuri. Melkeinpä jokainen jossain kohtaa on jollain tavalla ollut kosketuksissa urheiluseurojen harrastuksiin. Tässä kohtaa toki myös mainitaan Piffenin jalkapallon nousu ykkössarjaan. Myös koirabaanan kuntoportaat nostetaan yhdeksi merkittäväksi aikaan saannokseksi Paraisilla.

Puheessa on miltei pakko tuoda esiin myös SOTE-uudistus ja tässä yhteydessä nostetaan esille vahva huoli 800 000 eur investointimäärärahasta, josta kukaan ei oikein tunnu tietävän, että mihin rahat käytetään. Määrärahan käytöstä vaaditaan lisäselvityksiä. Kokoomus on huolissaan kaupungin SOTE-toimien osalta aikataulujen tiukkuudesta ja muistuttaa, että vaikka aika käy vähiin, niin silti pitää päätökset harkita järkevästi.

Kokoomuksen yhtenä pääteemana on jo pitkään ollut se, että kaupungin talous tarvitsee lisää veronmaksajia eli siis yrityksiä ja uusia asukkaita. Tämän pitäisi olla kaupungin prioriteetti numero yksi. Tällä hetkellä tätä asiaa ei ajeta riittävän voimakkaasti ja tavoitteellisesti.

Kokoomuksen mielestä Paraisilla pitäisi olla kaupunkikehitysryhmä, joka vastaisi kasvupolitiikasta ja kilpailukyvyn kehittämisestä sekä maankäytön strategisesta suunnittelusta. Saariston pääkaupunki pitäisi saada vetovoimaltaan pääkaupungin brändin mukaiselle tasolle.

Huolestuttavaa on kaupungin velan määrä - ensi vuonna noin 55 miljoonaa euroa, joka on kantokykyyn nähden todella huolestuttavaa.

"Nyt on aika tehdä sellaisia päätöksiä, joiden avulla saadaan lisää yrityksiä ja yrittämistä kaupunkiin. Kun on työpaikkoja, saadaan myös uusia asukkaita. Tarvitaan oikeita päätöksiä sekä intohimoa ja päättäväisyyttä niiden toteuttamiseen. Otetaan mallia Paraisten urheilijoiden tekemisen meiningistä, sitä tarvitaan."

Puhe kokonaisuudessaan ohessa liitteenä.

Petri Abrahamsson