Nauvon yliopiston tulevaisuus? / Nagu universitets framtid?

9.1.2023

Parainen on ja haluaa edelleen profiloitua saariston koulukaupunkina. Mutta - olemmeko olleet kartalla vuosikymmenten ajan Seilin saarella toimineesta Turun Yliopiston Saaristomeren tutkimuslaitoksesta – ”Nauvon Yliopistosta”, joka seuraa ja tutkii Itämeren tilaa ja sen muutoksia? Siellä pöydällä on niin levätilanne kuin ilmaston lämpeneminen ja sen vaikutus Itämeren ja sen eliöstön tilaan. Luontokato ja Itämeren tila ovat asioita, joiden tärkeys on todettu niin kansallisissa strategioissa kuin koko EU:n alueella.

Nyt Turun Yliopisto on lakkauttamassa toimintoja Seilissä ja siirtämässä Itämeren tutkimusta Turun Yliopiston kampukselle kaupungin keskustaan. Lehtitietojen mukaan lopullisia päätöksiä ei ole vielä tehty, mutta tutkimuslaitoksen johtaja on jo tyhjentänyt asuntonsa Seilissä, koska hänen vuokrasopimuksensa on sanottu irti.

Paraisten Kokoomus ja Kokoomuksen valtuustoryhmä haluaa, että asiasta käynnistyy laajempi keskustelu, jonka seurauksena yliopiston saaristomeren tutkimuslaitos voi jatkaa tärkeää toimintaansa Seilissä. Saaristomeren suojelemiseksi ja sen tilan parantamiseksi tehtävät toimenpiteet ovat kiireellisiä, mutta niiden on myös perustuttava tutkittuun tietoon ja oltava taloudellisesti järkeviä. Kysymys on koko Saaristomerestä ja siihen liittyvästä tutkimustoiminnasta, jonka tulee olla tehokasta ja laajat kokonaisuudet huomioon ottavaa ja siksi tapahtua paikalla, saaristossa.

Vuonna 1964 Suomen valtio luovutti Seilin hospitaalin rakennukset ja lähialueet Turun yliopistolle, joka perusti sinne Saaristomeren tutkimuslaitoksen tavoitteenaan luoda luja pohja tutkimuslaitoksen pitkäjänteiselle kehittämiselle. ‘Seilin saarella toteutuva tutkimus ja yhteistyö ovat yliopistolle tärkeitä. Tulemme lähivuosina painottamaan entisestään sekä tieteidenvälistä että mereen liittyvää tutkimusta’, sanoi V 2015 silloinen rehtori Kalervo Väänänen. (https://www.ts.fi/uutiset/837546)

Laitos on ollut paitsi laadukas tutkimusyksikkö, myös opiskelijoille tärkeä maastoharjoittelun tukikohta. Lukuisat opiskelijapolvet ovat saaneet osallistua luontotutkimuksen käytäntöihin saaren kursseilla. Sisältöjen oppimisen lisäksi opiskelijat ovat voineet kertoa verkostoissaan Seilin upeista kohteista ja mahdollisuuksista.

Turun Yliopiston rahoitus ei ole riittävää ja säästötoimia kartoitetaan. Yksi säästökohteista on Saaristomeren tutkimuslaitoksen toiminnan siirtäminen Seilin kenttäasemalta Turun Yliopiston kampukselle. Siirron on tarkoitus tapahtua kuluvan vuoden alkupuolella.

Paraisten kokoomus haluaa tehdä yhteistyötä kaikkien asiaa tärkeänä pitävien kanssa, jotta säästötoimet eivät johda hyvin toimivan, juuri nyt niin tärkeää tutkimustyötä tekevän yksikön alasajoon.

Vuoden 2009 kuntaliitoksesta alkaen on 'Nauvon yliopisto’ Seilissä sijainnut Paraisten kaupungissa. Ihmettelemme kuinka pitkälle Seiliä mahdollisesti koskeva muutosprosessi voi edetä ennen kuin kaupungin virkamiehet kiinnittävät siihen lainkaan huomiota. Paraisten kokoomus haluaa osallistua prosessiin, jolla voidaan löytää toimiva tasapaino korkeatasoisen tieteellisen tutkimuksen, hyvän taloudenpidon ja matkailun kehittämisen välille Seilissä. Tutkimuslaitos ja matkailuyrittäminen ovat toimineet tähän mennessä hyvässä yhteistyössä ja toisiaan tukien. Myös Operaatio Ainutlaatuinen Saaristomeri voisi tukeutua toiminnassaan Seilin infraan.

Haluamme, että Seili on osa Paraisten hyvää koulutustarjontaa uuden koulukeskuksen ja esim. Livian kalakoulun lisäksi. Matkailun ja tutkimustyön ei tarvitse olla toisiaan pois sulkevaa, vaan molemmat luovat kaupunkiimme elinvoimaa.

Hyvää, rakentavaa yhteistyön vuotta 2023.

Kokoomuksen valtuustoryhmä / Hanna Järvinen ja Paraisten Kokoomus/ Maija Elenius

...............................................................................................................

Pargas är och vill framöver profilera sig som en stad med bra utbildningsmöjligheter. Men är vi uppdaterade angående den forskningscentral som Turun Yliopisto har haft på Själö – ’Nagu universitet’?  Forskningscentralen följer upp och utforskar Östersjöns tillstånd och dess utveckling. Där kontrollerar man både algläget och klimatuppvärmningens påverkan på Östersjöns tillstånd och dess flora och fauna. Förlust av biologisk mångfald och Östersjöns tillstånd är i fokus både nationellt och på EU:s agenda.

Nu håller Turun Yliopisto på att dra in sina aktiviteter på Själö och flyttar sin östersjöforskning till sitt campus i Åbo centrum. Enligt den information som har publicerats har inga slutliga beslut ännu gjorts, men forskningscentralens chef har redan tömt sin bostad på Själö då hans hyresavtal har sagts upp.

Samlingspartiet i Pargas och samlingspartiets fullmäktigegrupp önskar att ärendet skulle diskuteras bredare i allmänheten och att centralen för östersjöforskning skulle kunna fortsätta sitt viktiga utforskningsarbete på Själö.  Åtgärder för att skydda Östersjön och förbättra dess tillstånd är brådskande men åtgärderna skall göras utgående från vetenskapligt fakta och vara ekonomiskt förnuftiga. Det är fråga om hela Skärgårdshavet och dess utforskning, som skall vara effektivt och inbegripa stora helheter och som därför borde ske på plats och ställe i skärgården.

1964 gav Finska staten Själö hospitalens byggnader och närområden till Turun Yliopisto som grundade Skärgårdshavets forskningscentral och målsättningen var att utforma en stark grund till långsiktig utveckling av forskningscentralen. ’Forskningen och samarbetet på Själö är viktigt för universitetet. Vi skall fokusera ännu mera på både tvärvetenskaplig och havsrelaterad forskning’, konstaterade dåtida rektorn Kalervo Väänänen år 2015.  (https://www.ts.fi/uutiset/837546).

Utöver att vara en forskningsenhet av hög kvalitet har centralen gett studerande en viktig möjlighet för forskning ute i naturen. Många generationer av studerande har fått delta i att utforska naturen i praktiken på kurser som hållits på Själö. Utöver att ha lärt sig mycket har de kunnat berätta om alla fina möjligheter Själö bjuder på.

Turun Yliopisto håller på att kartlägga sparmöjligheter då finansieringen inte räcker till. En av eventuella inbesparingsåtgärder är att flytta Skärgårdshavets forskningscentral från Själö till universitetets campusområde i Åbo. Tanken är att flyttningen skulle ske under första halvan av 2023. Samlingspartiet i Pargas vill samarbeta med alla som tycker att ärendet är viktigt, vi vill att sparåtgärderna inte leder till att en väl fungerande enhet, som gör så aktuellt och viktigt utforskning just nu i Själö, avvecklas.

Ända sedan kommunsammanslagningen år 2009 har ’Nagu universitet’ funnits i Pargas stad. Vi undrar hur långt processen i Själö kan fortgå innan stadens tjänstemän alls lägger märke till den. Samlingspartiet i Pargas vill medverka i en process som leder till att man hittar en fungerande balans mellan högklassig vetenskaplig forskning, god ekonomi och utvecklandet av turism på Själö. Forskningscentralen och turismföretagandet har hittills haft bra samarbete och de har stött varandra. Även den unika folkrörelsen ’Operaatio Ainutlaatuinen Itämeri’ kunde anlita infrastrukturen på Själö i sin verksamhet.

Vi vill att Själö - utöver det nya skolcentret och t.ex. Livia fiskeriskola - utgör en del av det fina bildningsutbud som finns i Pargas stad. Besöksnäringen och forskningsarbetet skall och önskar inte utesluta varandra, båda hämtar mera livskraft till vår stad.

Önskas gott, konstruktivt samarbetsår 2023

Samlingspartiets fullmäktigegrupp /  Hanna Järvinen och Samlingspartiet i Pargas / Maija Elenius